OpenCart to kolejna propozycja skryptu do prowadzenia sklepu internetowego. Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, a pod względem wydajności, mnogości wtyczek i modyfikacji może dorównywać PrestaShop czy Magento. OpenCart oparty jest o licencję GNU (General Public License) umożliwiającą programowanie, instalowanie a także edytowanie poszczególnych modułów, co sprawia że dostarczony produkt można dostosować do indywidualnych potrzeb firmy. Polskie centrum wsparcia zapewnia dostosowanie nowych rozwiązań do lokalnego rynku a także pomoc w przypadku problemów technicznych.

Sklep internetowy zbudowany w oparciu o Open Cart

Podobnie jak w PrestaShop instalacji systemu można dokonać za pomocą auto instalatora aplikacji lub też pobierając pliki systemowe z oficjalnej strony PrestaShop i umieszczając je serwerze za pomocą dowolnego klienta FTP. Także tutaj cały proces wspiera intuicyjny pakiet instalatora, którzy przeprowadza użytkownika przez kolejne kroki oraz sprawdza czy spełnione zostały podstawowe wymagania systemowe:

  • Web Server (z obsługą Apache),
  • PHP 5.3+,
  • Dostęp do bazy danych (MySQLi),
  • Dostępność następujących wtyczek: CURL, ZIP, ZLIB, GD Library, MCrypt, MBstrings, XML.

Po pomyślnie przeprowadzonym procesie instalacji zostaje nam udostępniona zewnętrzna strona główna wraz z podstronami, zaopatrzona w domyślny responsywny[1] oraz minimalistyczny szablon, który jesteśmy w stanie w każdej chwili zmienić w wbudowanym i intuicyjnym panelu administratora. Co ważne OpenCart posiada wbudowany instalator dodatków, dzięki któremu w prosty sposób możemy dodać interesujące nas funkcjonalności oraz rozbudowane statystyki sprzedaży i zachowania użytkowników na naszej stronie. Ostatnia opcja staje się szczególnie cenna gdy chcemy w efektywny sposób zwiększyć poziom sprzedaży naszych produktów, pozwala bowiem na dokładną analizę zachowania klienta. Z drugiej jednak strony na rynku od lat istnieją darmowe i dużo potężniejsze rozwiązania takie jak Google Analytics, które dzięki autorskim rozwiązaniom Google oraz dostępem do ogromu informacji na temat ruchu użytkowników stają się bezkonkurencyjne w dostarczaniu dokładnych informacji o odwiedzających witrynę użytkownikach. Uzasadnione więc może być pytanie czy tego typu rozszerzenia nie są tylko zbędnym, obciążającym zasoby serwera dodatkiem.

Zalety oprogramowania:

  • Duża liczba wtyczek,
  • MVC i XHTML,
  • Minimalizm i prostota obsługi.

Wady oprogramowania:

  • Stosunkowa mała funkcjonalność,
  • Podstawowa wersja wymusza na kliencie pobranie blisko 600 KB kodu CSS i JavaScript (w porównaniu do Quick.Cart jest to ponad 13 kronie więcej).

[1] Responsywny układ elementów HTML – układ który zmienia swoje właściwości CSS w zależności od rozdzielczości ekranu na którym jest przedstawiany.


firmajak założyć gotowy sklepopen softwareopen cartminimalizm