Jak zdobyć klientów za darmo? [9 sposobów]

Uważam, że wydatki na reklamę, gdy dopiero startujesz, mogą zabić Twoją firmę.


Na pewno widziałeś / widziałaś te zrzuty ekranu, gdzie mentor X chwali się swoimi osiągnięciami w związku z płatną reklamą.
Często tego typu sceny, nagrywane są przy luksusowych autach w otoczeniu egzotycznych widoków, prosto z ciepłych krajów.

I wiesz co? Dla mnie spoko.

Społeczny dowód słuszności jest bardzo potrzebny...

Ale gdy zachłyśniesz się tym obrazem zbyt szybko, z całą pewnością pójdziesz na dno.

Dlaczego tak uważam?

Wiele osób, startując biznes, rozpoczyna swoją działalność od znalezienia agencji marketingowej, by ta prowadziła działania promocyjne w sieci.

Osoby te, pozbywają się tym samym budżetu, który mogą przeznaczyć na rozwój i doskonalenie produktu.

Ja zachęcam Cię do wypróbowania innej ścieżki.
Zacznij od darmowych metod, a gdy te się "wyczerpią", skaluj się wtedy płatną reklamą.

Jak się reklamować za darmo?
Poniżej masz moje 9 sposobów.

Wybierz 2/3 dla siebie i działaj!
Nie wybieraj wszystkiego!

1. Marketing szeptany czyli polecenia w sieci

Marketing szeptany to jeden z mniej imponujących sposobów reklamy w sieci, ale niezwykle skuteczny. Jego siła tkwi właśnie w niepozornej formie.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany to inaczej buzz marketing czyli marketing poleceń. Jest to strategia marketingowa wykorzystywana przy internetowej promocji marki, która polega na publikowaniu w sieci wpisów polecających naszą markę. Wpisy te mogą być stylizowane zarówno na otwarte polecenia naszej marki przez samą siebie jak i mieć formę poleceń zadowolonych klientów czy użytkowników, którzy słyszeli o naszej marce. Marketing szeptany jest jedną z najbardziej niepozornych strategii digital marketingu i co najważniejsze może być wdrażany za darmo, gdyż jest niezwykle prosty, a jego wdrożenie wymaga jedynie poświęcenia czasu i uwagi. Może być również stosowany przez wszystkie marki niezależnie od tego, w jakiej branży działają, jakiej wielkości są oraz jaki cel chcą osiągnąć.


Marketing szeptany ma na celu zwiększyć widoczność naszej marki i zaprezentować ją jak najszerszemu gronu odbiorców. Wpisy mają również zaciekawić użytkowników, którzy zetknęli się z nimi, a także sprawić, że użytkownicy poszukujący konkretnych rozwiązań z ciekawością sprawdzą naszą markę a następnie zasugerują się poleceniem korzystając z jej usług.

Jak w praktyce wygląda marketing szeptany?

Marketing szeptany w praktyce polega na dodawaniu wpisów o pozytywnym wydźwięku na temat naszej marki. Będą to wpisy polecające i zachęcające do zapoznania się z ofertą naszej firmy. Mogą być one umieszczane w takich miejscach jak:

  • fora internetowe
  • media społecznościowe
  • YouTube
  • serwisy z możliwością komentowania
  • Google Maps

Wdrażanie marketingu poleceń rozpoczyna się od wybrania celu, jaki chcemy osiągnąć przy pomocy dodawania wpisów. To właśnie od tej decyzji, zależy głównie jak będzie wyglądał marketing poleceń w naszym wydaniu oraz jakiej treści będą dodawane wpisy. Najczęściej mają one kilkuzdaniową, krótką i prostą formę. Zawierają w sobie krótkie nawiązanie tematyczne, pozytywne wspomnienie o naszej marce, a także nazwę marki lub odnośnik. Wpisy muszą być przede wszystkim poprawne i wiarygodne, a także unikalne. Dodawanie dużej ilości takich samych wpisów z pewnością będzie odebrane jako spam i otwarta reklama. Samo dodawanie wpisów może przebiegać w dowolny sposób. Możemy dodawać je nieregularnie lub w trakcie jednej kampanii reklamowej w krótkim okresie.

Dlaczego warto stosować marketing szeptany?

Marketing szeptany to bardzo wiele zalet i korzyści. Przede wszystkim jest to darmowy sposób na dotarcie do bardzo dużej ilości osób w internecie. Publikując odpowiednio dużo postów, gdzie każdy z nich może być zauważony nawet przez kilkaset – kilka tysięcy osób możemy osiągnąć bardzo duży zasięg reklamy. Przy innych tego typu działaniach marketingowych musielibyśmy ponieść spore koszty, aby dotrzeć do takich grup odbiorców. Marketing szeptany to także naturalne targetowanie reklamy. Odbywa się ono poprzez miejsce umieszczenia postów. Zamieszczać będziemy je jedynie w miejscach, w których mogą przebywać potencjalni klienci, a więc nie będziemy marnowali czasu i energii na promocję marki w szerokich grupach odbiorców.


Kolejnym plusem marketingu szeptanego jest pasywność. Nawet po przeprowadzeniu kampanii reklamowej jeszcze przez długi czas będziemy pozyskiwali odbiorców, dzięki opublikowaniu wpisów polecających. Oznacza to, że nie będziemy musieli wykonywać już żadnej pracy, a będziemy przez długi czas czerpali korzyści i profity. Przeważnie żaden inny system reklamy w sieci nie działa w ten sposób, a jego profity kończą się tuż po zaprzestaniu finansowania, jak ma to miejsce np. przy reklamie w Google Ads.


Marketing szeptany to również skuteczność reklamy. Wiele osób niemających własnych preferencji czy przemyśleń odnośnie marek decyduje się wybrać tę polecaną przez inne osoby — nawet przez osoby nieznane, gdyż polecenia dla osób nieznających się na danej branży będą jakimkolwiek zwiększeniem szans na korzystny zakup.

2. Inbound marketing czyli daj odnaleźć się klientom w sieci

Inbound marketing to jeden z bardziej tajemniczych i niecodziennych sposobów na reklamę naszej marki w sieci. Często działania reklamowe kojarzą nam się z efektownymi banerami graficznymi czy reklamami atakującymi odbiorców. Inbound marketing jest jednak przeciwieństwem takiej wizji reklamy i równie skutecznie pozwala promować naszą markę w sieci. Czym zatem jest zwiększenie widoczności marki w sieci i reklama poprzez danie odnajdywania się klientom w Internecie?

Czym jest strategia inbound marketingu?

Inbound marketing to innymi słowy marketing przychodzący. Jest on odwrotnością oraz alternatywą do tradycyjnych metod reklamowych, które wychodzą do klienta i atakują go swoim przekazem. Inbound marketing pozwala odnajdować naszą markę klientom. Wbrew pozorom ten rodzaj marketingu internetowego jest sprawdzony oraz co najważniejsze skuteczny.

Danie odnajdywania się odbiorcom w sieci przede wszystkim polega na zwiększaniu widoczności naszej marki w Internecie. Inbound marketing zakłada zatem wykorzystanie wszystkich możliwych sposobów tak, aby naszą markę można było łatwo odnajdywać. Inbound marketing jest darmową strategią reklamową, którą możemy wykonywać samodzielnie. Jest też uznawana jako jedna z łatwiejszych, choć daje też możliwości zaawansowanego promowania się w ten sposób.

Na czym polega inbound marketing w praktyce – gdzie i jak się promować?

Inbound marketing przede wszystkim będzie bazował na wykonywaniu regularnie mozolnych czynności. Będą one związane z dodawaniem informacji o naszej marce w sieci w tych wszystkich miejscach, gdzie mogą przebywać nasi klienci. Należy robić to zawsze w jakościowy sposób oraz jak najszerszy.

Promocja poprzez inbound marketing to przede wszystkim dodawanie we wszystkich możliwych miejscach w sieci danych kontaktowych do naszej marki. Będzie to wizytówka na Google Maps, a także katalogi biznesowe czy katalogi tematyczne z firmami. Dodanie takich informacji w wielu miejscach sprawi, że sporo osób będzie mogło łatwo nas odnaleźć, wyszukując konkretną usługę.

Kolejnym sposobem na zwiększenie widoczności w sieci i danie odnajdywania się klientom jest robienie tego poprzez content marketing. Tworzenie ciekawych i wartościowych treści, a następnie publikowanie ich w sieci z pewnością pozwoli nam zostać zauważonym. Najważniejsze formy contentu, jakie można wykorzystać to treści pisane w postaci artykułów, tekstów tematycznych czy wpisów blogowych, a także grafiki, materiały wideo czy e-booki i poradniki. Możemy również korzystać z materiałów interaktywnych czy podcastów. Mówiąc o content marketingu, który w tym wypadku stanowi część inbound marketingu należy pamiętać również o jasnym i czytelnym znaczeniu naszej marki jako sponsora treści.

E-marketing to również strona internetowa, na której będziemy publikowali informacje o marce i treści. Obecnie wyszukiwarka Google służy najczęściej do wyszukiwania informacji, produktów czy usług. Jeśli będziemy zatem w niej odpowiednio dobrze widoczni, będziemy mogli być też często odnajdywani. Stworzenie strony internetowej i pozycjonowanie jej jest zatem jednym z głównych sposobów inbound marketingu. Witryny możemy tworzyć samodzielnie w kreatorach stron i optymalizować je przy pomocy wielu darmowych narzędzi.

Sposobem na bycie widocznym w sieci jest również aktywność w mediach społecznościowych. Możemy wykorzystując ten sposób inbound marketingu tworzyć i prowadzić profile w mediach społecznościowych czy publikować w social mediach informacje o naszej marce. Posiadając wiele kont na różnych platformach społecznościowych, będziemy mogli dotrzeć do dużej grupy odbiorców.

Dlaczego warto korzystać z inbound marketingu?

Istnieje kilka powodów, dla których wdrażanie inbound marketingu jest bardzo dobrą strategią marketingową. Przede wszystkim jest to jakościowy i nienachalny sposób reklamy w sieci. Obecnie klienci są niezwykle intensywnie atakowani przez nachalne przekazy reklamowe czy wyskakujące okienka. Jeśli damy im możliwość wyszukania naszej firmy bez naciskania na nich, z pewnością będą już na wstępie pozytywnie nastawieni do naszej marki. Klienci zdecydowanie bardziej wolą wyszukiwać informacji o firmach, produktach czy usługach aniżeli wybierać firmy na podstawie reklam, które często nie są wiarygodne.

Inbound marketing to również elastyczny sposób promocji w sieci, który możemy wykonywać samodzielnie oraz za darmo. Tylko od nas zależy, w jakim zakresie go wdrożymy oraz jak intensywnie będziemy promowali poprzez niego naszą markę. Możemy zatem skorzystać zarówno z podstawowego uzupełnienia informacji o marce w najpopularniejszych miejscach w sieci jak i regularnie zamieszczać w dużej ilości miejsc informacje o naszej firmie.

Inbound marketing jest również skutecznym sposobem promocji marki w sieci. Wiele osób chcąc skorzystać z konkretnych usług lub produktów, samodzielnie wyszukuje marki w Internecie. Będąc dobrze wyeksponowaną marką w sieci, zwiększamy zatem nasze szanse na odnalezienie i kontakt ze strony klienta.

3. Prowadzenie profili w social mediach

Jednym z najważniejszych obecnie i najlepiej wpisujących się w rozwój Internetu sposobem promocji marki w sieci jest prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Daje to bardzo dobry rezultat, a także jest niezwykle elastycznym sposobem reklamy w sieci. Co warto zauważyć, prowadzenie profili w mediach społecznościowych możliwe jest do wykonania za darmo i wymaga od nas poświęcenia jedynie uwagi oraz czasu.

Promocja marki poprzez prowadzenie profili w mediach społecznościowych

Promocja marki poprzez prowadzenie profili w mediach społecznościowych to nic innego jak zakładanie profili marki na różnych platformach społecznościowych oraz aktywne prowadzenie naszych kont. Do najpopularniejszych portali w mediach społecznościowych możemy zaliczyć takie platformy jak:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • TikTok

Promowanie się poprzez social media wymagało będzie od nas założenia jak największej ilości profili - na jak największej ilości platform społecznościowych. Następnie muszą one być prowadzone jakościowo oraz w aktywny sposób, aby przyciągały odbiorców do naszej marki. Istnieje kilka sposobów na takie działanie i będą one nieco różniły się w zależności od platformy. Celem promowania się w mediach społecznościowych jest dotarcie do osób zainteresowanych kategorią, w jakiej działamy i zaprezentowanie im oferty. Działania w mediach społecznościowych będą miały zarówno charakter reklamowy jak i prezentowania oferty czy zwiększenia widoczności naszej marki w sieci. Poprzez marketing na platformach społecznościowych możemy pozyskiwać nowych klientów, budować pozytywny wizerunek czy zwiększać zasięg marki. Jest to sprawdzony oraz jakościowy i skuteczny sposób promocji internetowej, który możemy wykorzystać niezależnie od tego, w jakiej kategorii tematycznej działamy oraz jaką firmę prowadzimy.

Dlaczego warto?

Tworzenie i prowadzenie kont społecznościowych naszej marki w sieci jest niezwykle dobrym ruchem. Przede wszystkim media społecznościowe skupiają bardzo dużą grupę osób, a z social mediów korzysta zdecydowana większość Polaków. Media społecznościowe są zatem miejscem, gdzie możemy łatwo dotrzeć do odbiorców, a także zaprezentować im naszą reklamę.

Prowadzenie profili w mediach społecznościowych jest również darmowym sposobem, który możemy wdrażać całkowicie samodzielnie. Możemy zatem docierać do bardzo dużej grupy odbiorców, nie wydając na to sporych środków. Biorąc pod uwagę wszystkie zalety, możemy w ten sposób rozwijać naszą markę skutecznie oraz efektywnie.

Promocja marki w mediach społecznościowych to również duża skuteczność działań marketingowych. Praktycznie tylko na najpopularniejszych platformach społecznościowych możemy realnie zbudować dużą i silną markę, nie promując się w żaden inny sposób. Nie jest to również trudne zadanie, a wymaga jedynie poświęcenia czasu i uwagi na aktywne prowadzenie profilu. W mediach społecznościowych możemy docierać do konkretnej grupy docelowej czy prowadzić nawet sprzedaż. Wszystko to przełoży się na zwiększenie zysków i możliwość rozwoju firmy w świecie realnym.

Jak to robić?

Naszą markę w mediach społecznościowych przede wszystkim możemy reklamować na kilka sposobów. Może być to prezentacja oferty, sprzedaż, gromadzenie odbiorców wokół profilu czy reklama na grupach. Możemy również wdrażać w mediach społecznościowych social selling czyli sprzedaż społecznościową czy kierować z nich ruch na naszą główną stronę internetową.

Niezależnie jednak od sposobu w jaki będziemy wykorzystywali media społecznościowe i jak będziemy się w nich promowali, przede wszystkim powinniśmy prowadzić zadbany, wartościowy oraz wiarygodny profil. To właśnie on będzie głównym motorem napędowym wszystkich działań reklamowych i to wokół niego będziemy gromadzili odbiorców.

Przede wszystkim powinniśmy dokładnie uzupełnić profil na każdej platformie społecznościowej, aby był kompletny. Tylko takie profile są promowane przez poszczególne platformy, a także wpływają na wiarygodność w oczach odbiorców. Następnie należy uzupełnić go wartościowym contentem i wykorzystać wszystkie możliwości, jakie daje konkretna platforma społecznościowa. Na Facebooku będzie to np. dodawanie zdjęć interaktywnych, a na Instagramie jakościowych fotografii, gdyż ten portal społecznościowy jest zoptymalizowany pod tym kątem.

Następnie powinniśmy zadbać o zwiększenie widoczności naszego profilu na konkretnych platformach społecznościowych. Możemy robić to poprzez grupy tematyczne czy poprzez aktywne uczestniczenie w dyskusjach i nawiązywanie interakcji z użytkownikami. Warto również angażować ich i przywiązywać do naszej marki poprzez organizowanie konkursów czy eventów, a także wspólnych przedsięwziąć.

4. Reklama za darmo na Facebooku

Facebook to bezdyskusyjnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie i gromadzi on bardzo duże ilości potencjalnych odbiorców oraz klientów, a dzięki temu możemy reklamować się na nim niezwykle skutecznie. Na Facebooku możemy promować się również za darmo, nie płacąc za korzystanie z systemu reklamowego Facebook Ads, wykorzystując inne sposoby.

Reklama na grupach tematycznych

Pierwszym sposobem na darmową reklamę na Facebooku jest promowanie się na grupach tematycznych. Jest to jeden z najlepszych i najszerzej wykorzystywanych sposobów, który jest również niezwykle skuteczny. Na Facebooku istnieje bardzo duża liczba grup tematycznych a jeśli pozwala na to ich regulamin, można publikować w takich miejscach:

  • otwarte reklamy
  • oferty naszych marek
  • oznaczony content tematyczny

Choć każda grupa rządzi się swoimi prawami, wykorzystując te trzy sposoby promocji w odpowiedni sposób, będziemy mogli zaprezentować naszą markę dużej grupie odbiorców. Reklama na grupach Facebooka przede wszystkim jest korzystna ze względu na aktywność ich uczestników. Osoby przebywające na grupach często przeglądają posty, które się na nich pojawiają, a także wchodzą z nimi w interakcję. Wiele z tych osób realnie może również stać się natychmiast naszymi klientami, a korzystając z bardzo dużej grupy odbiorców, możemy na to śmiało liczyć. Przekaz reklamowy, warto publikować regularnie w rozsądnych odstępach czasowych np. tygodnia tak, aby użytkownicy tych grup przyzwyczaili się do regularnego publikowania aktualnej oferty.

Social selling

Nieco bardziej zaawansowanym sposobem reklamy, który możemy wdrażać przy sprzedaży produktów wysokowartościowych jest social selling. Jest to nawiązywanie relacji i znajomości z potencjalnymi klientami tak, aby w przyszłości chcieli korzystać z naszych usług. To przekaż reklamowy kierowany do konkretnej osoby, a nie do wielu przypadkowych osób jak ma to miejsce przy tradycyjnej reklamie. Polega on na nawiązaniu znajomości, a następnie rzeczywistym jej rozwijaniu. Celem sprzedaży społecznościowej jest wytworzenie sytuacji gdy będziemy posiadali wielu realnych znajomych, którzy korzystają z usług, jakie oferujemy. Social selling bazuje na tym, iż klienci zdecydowanie wolą korzystać z usług osób znajomych aniżeli przypadkowych anonimowych marek. Jeśli więc jesteśmy w stanie poświęcić dużą ilość czasu na nawiązanie nowych znajomości, które zaowocują w przyszłości sprzedażą, social selling jest bardzo dobrym pomysłem do wdrożenia na Facebooku.

Wykorzystywanie Facebook Marketplace

Do darmowej reklamy na Facebooku możemy wykorzystywać również FB Marketplace. Jest to wewnętrzny sklep a raczej portal ogłoszeniowy, na którym można wystawiać na sprzedaż różne produkty. Moduł ten nie daje możliwości bezpośredniej sprzedaży i finalizacji transakcji, ale może pomagać docierać nam do dużej grupy odbiorców. Jeśli działamy zatem w konkretnej branży, warto prezentować na nim regularnie oferty. Choć jest to rzadko wykorzystywana forma reklamy, na Facebooku przebywa wiele osób, które poszukują różnych produktów w celu kupna.

Wymienna reklama barterowa

Kolejnym nietypowym sposobem reklamy na Facebooku jest wymiana reklama barterowa. W ten sposób musimy odnaleźć inną markę w tej samej lub innej branży z którą wzajemnie wymienimy się reklamami. Marka partnerska będzie reklamowała naszą a my będziemy promowali jej produkty. Rozwiązanie takie umożliwia przede wszystkim bezkosztowe rozliczenie reklamy, a daje możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów, którzy nie znają naszej marki. W sieci czy nawet na samym Facebooku istnieje sporo miejsc, gdzie możemy poszukiwać partnerów do takiej działalności reklamowej.

Prowadzenie ciekawego profilu

Jednym z najpopularniejszych sposobów darmowej reklamy na Facebooku, który może wydawać się nieco nudny i monotonny, ale który jest za to szczególnie skuteczny, jest prowadzenie ciekawego profilu. Obecnie content doceniany jest zarówno przez samego Facebooka i jego wyszukiwarkę, a także przez użytkowników i potencjalnych klientów. W stworzenie ciekawego profilu z pewnością będziemy musieli włożyć dużą ilość czasu, ale przełoży się to na regularny samoistny napływ potencjalnych klientów i możliwość zaprezentowania aktualnej oferty jednym kliknięciem bardzo dużej grupie osób. Jeśli więc chcemy promować się za darmo na Facebooku, zdecydowanie warto prowadzić jakościowo oraz aktywnie profil. Będzie on także miejscem, do którego będziemy mogli kierować ruch z innych darmowych metod reklamy na Facebooku, a więc „upieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu”.

5. Content Marketing. Zwracaj na siebie uwagę w sieci treściami.

Content marketing to jeden z najlepszych sposobów na zwrócenie na siebie uwagi w sieci. Jakościowe treści nadal a może przede wszystkim wyróżniają się same sobą w sieci — w miejscu w którym użytkownicy są atakowani przez niskojakościowe reklamy.

Czym jest marketing treści i dlaczego jest skuteczny?

Content marketing jest strategią marketingu internetowego. Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej jakościowych taktyk promowania naszej marki w Internecie. Polega ona na publikowaniu w sieci jakościowych, wartościowych i przydatnych materiałów, które są odnajdywane i chętnie wykorzystywane przez użytkowników. Materiały te oznaczone są logiem naszej marki lub posiadają odnośnik do naszej witryny. Celem content marketingu jest przyciągnięcie uwagi osób, które mogą być potencjalnie naszymi klientami do naszej marki, aby zapoznały się z naszą ofertą.

Content marketing jest niezwykle skuteczną i jakościową formą reklamy z kilku względów. Przede wszystkim jakościowe treści są lubiane i doceniane przez użytkowników. Dzieje się tak zwłaszcza ze względu na ogromną ilość spamu i niskojakościowych treści reklamowych. Content jest również popularny, gdyż pozwala osiągnąć konkretne profity osobom, które się z nim zapoznają. Sam content będzie promowany przez wyszukiwarkę Google i stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych przy pozycjonowaniu stron www. Wdrażając content marketing możemy również liczyć na możliwość dotarcia do bardzo dużej grupy osób. Raz opublikowane treści w sieci będą obecne w niej przez bardzo długi czas i będą pasywnie dostarczały nam odbiorców, a stworzenie i opublikowanie jednej treści może pomóc dotrzeć nam do wielu tysięcy potencjalnych klientów.

Jak możemy wdrażać content marketing?

Content marketing możemy wdrażać na różne sposoby. Przede wszystkim możemy robić to przy pomocy treści pisanych takich jak teksty tematyczne, wpisy blogowe artykuły eksperckie czy posty. Do dyspozycji mamy również bardziej zaawansowane treści pisane takie jak poradniki, tutoriale czy case study i e-booki. Kolejnym typem treści są treści graficzne. Możemy zaliczyć do nich grafiki, zdjęcia, infografiki, statystyki czy ilustracje. Możemy korzystać również z innych form contentu takich jak materiały wideo, animacje, materiały interaktywne czy przekazy na żywo i podcasty.

Wszystkie te formy contentu wedle możliwości możemy publikować w różnych miejscach w sieci. Może być to nasza strona internetowa, profile w mediach społecznościowych czy fora internetowe. Możemy robić również to za darmo lub odpłatnie korzystając z partnerstwa osób, które zgodzą się w zamian za opłatą opublikować content tematyczny oznaczony naszym logiem w swoich miejscach w sieci.

Wdrażając content marketing przede wszystkim musimy pamiętać o tym, aby był wysokojakościowy, merytoryczny i poprawny. Tylko takie treści będą pozytywnie odbierane przez użytkowników. W samym contencie nie możemy również stosować bezpośredniej reklamy naszego produktu czy naszej marki. Powinien być on neutralny, a jedynie oznaczony logiem naszej marki jako sponsora.

Dlaczego warto stawiać na reklamowanie się treściami?

Content marketing to jeden z najlepszych pomysłów na promocję w Internecie. Przede wszystkim możemy wdrażać go bezpłatnie bez wydawania budżetów reklamowych. Będzie to szczególnie duży plus dla małych marek lub firm, które nie dysponują budżetami na promocję.

Content marketing możemy wdrażać również niezwykle elastycznie. Możemy dostosować go do swoich potrzeb, preferencji czy celu, jaki chcemy osiągnąć. Możemy zatem wyrażać go w bardzo prosty sposób, wykorzystując podstawowe typy treści - czy niezwykle intensywnie wykorzystując kompleksowo wszystkie możliwości jakie daje.

Content marketing to również inwestowanie w naszą markę. Przeznaczając czas i siłę na stworzenie oraz opublikowanie treści, będą one budowały markę jeszcze przez bardzo długi czas. Działając zatem reklamowo w ten sposób i promując się poprzez content marketing budujemy naszą markę, a nie jedynie pozyskujemy nowych klientów.

6. Wizytówka na Google Maps i jej pozycjonowanie.

Posiadanie wizytówki na Google Maps to jeden z najciekawszych sposobów darmowej promocji w internecie. Często nie jest on wykorzystywany w należyty sposób, a jeśli marki już z niego korzystają, nie wykorzystują jego pełnego potencjału.

Czym jest wizytówka Google Maps?

Wizytówka na Google Maps to popularna czerwona pinezka, która wyświetla się na mapach Google po wpisaniu konkretnego hasła. Wyszukiwarka na Google Maps działa w ten sam sposób, co wyszukiwarka treści z tą różnicą, że wyszukuje konkretne punkty na mapie. Tworząc wizytówkę na mapach Google, możemy zaznaczyć swoją obecność jako firmy lub marki. Sama wizytówka wyświetlana jest po lewej stronie i rozwija się na liście wyników wyszukiwania oraz zawiera najważniejsze informacje dotyczące marki takie jak:

  • dane teleadresowe
  • zdjęcia
  • przegląd ofertowy
  • wirtualny spacer
  • oceny i opinie

Wizytówka może być również wyświetlana w tradycyjnej wyszukiwarce Google jako wycinek mapy z pinezką nad organicznymi wynikami wyszukiwania lub w prawej części wyszukiwarki. Założenie wizytówki na Google Maps jest darmowe i możliwe do wykonania samodzielnie. Cały proces polega jedynie na stworzeniu konta firmy a także weryfikacji wizytówki listownie.

Czym jest pozycjonowanie wizytówki?

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps jest drugą częścią promowania się poprzez nią w internecie. Jest to optymalizacja i konfiguracja wizytówki w taki sposób, aby była ona kompletna i jakościowa, a w konsekwencji umieszczana na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google Maps. Pozycjonowanie wizytówki działa na ogólnie takiej samej zasadzie jak pozycjonowanie stron internetowych, z tym że jest wykonywane na mniejszą skalę. Do działań pozycjonujących możemy zaliczyć przede wszystkim kompleksowe jej uzupełnienie, dodanie wysokojakościowego contentu w formie postów aktualizacyjnych czy zdjęć, dbanie o dużą ilość pozytywnych opinii, dodanie wirtualnego spaceru, regularne aktualizacje czy powiązanie jej z wysoko pozycjonowaną stroną internetową.

Pozycjonowanie wizytówki na Google Maps należy również wdrażać jeśli zależy nam, aby nasza wizytówka pojawiała się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Jednorazowe utworzenie i skonfigurowanie wizytówki, choć jest punktem wyjściowym do wszystkich kolejnych działań, nie zapewni nam w większości przypadków dobrej widoczności na Google Maps, gdzie panuje spora konkurencja.

Dlaczego warto promować się za darmo w sieci poprzez wizytówkę?

Promowanie się poprzez wizytówkę na Google Maps na wiele korzyści i warto wdrażać taki system reklamy. Przede wszystkim jest to darmowy sposób na reklamę, który wymaga poświęcenia od nas jedynie czasu oraz uwagi. Jest to również bardzo skuteczny sposób promocji w sieci, gdyż wiele osób właśnie na mapach Google poszukuje lokalnych firm, produktów czy usług. W ten sposób możemy pozyskiwać ogólnie dużą ilość odbiorców, a także docierać do klientów, którzy nie korzystają z innych metod wyszukiwania marek na rynku np. wyszukiwarki Google czy social mediów.

Samo promowanie się w ten sposób nie niesie również żadnego ryzyka i może odbywać się w elastyczny sposób. To my samodzielnie możemy zdecydować, ile czasu poświęcamy na optymalizację wizytówki oraz kiedy to robimy i jak ją pozycjonujemy.

Wizytówka firmy na Google Maps jest również dodatkowym sposobem na zaistnienie w sieci. Wizytówka Google może pokazywać się zarówno w aplikacji Google Maps, jak i w tradycyjnej wyszukiwarce podczas lokalnego wyszukiwania informacji. Jest to zatem szansa na pojawienie się w wyszukiwarce Google wizytówki z dużym potencjałem na widocznej pozycji. Wizytówka może służyć również do weryfikacji naszej wiarygodności w sieci. Wiele osób właśnie w taki sposób sprawdza potencjalne firmy i marki. Jeśli będziemy posiadali zadbaną oraz dobrze ocenianą wizytówkę na Google Maps będziemy mogli również liczyć na pozytywny odbiór naszej marki.

7. Webinarium marketing i relacje live na żywo

Jednym z najciekawszych i darmowych sposobów, poprzez który możemy promować się w internecie jest webinarium marketing. Jest to ogólnie promowanie się poprzez transmitowanie relacji na żywo i zdobywanie klientów poprzez transmisje live. W dalszym ciągu sposób ten nie jest szeroko i często wykorzystywany przez marki, chociaż w rzeczywistości ma wiele zalet.

Czym jest webinarium marketing?

Webinarium marketing to strategia digital marketingowa polegająca na promowaniu się w Internecie poprzez przeprowadzanie transmisji na żywo. Nie jest ona ściśle określona, a głównym jej założeniem jest zwiększenie widoczności marki w sieci poprzez publikowanie relacji live. Ten sposób promocji opiera się również na oryginalnej formie treści, która w dalszym ciągu jest pewnego rodzaju rzadkością i jedną z najrzadziej wykorzystywanych form marketingu internetowego.

Webinarium marketing polega zatem w praktyce na publikowaniu w różnych miejscach w sieci transmisji na żywo – najlepiej w regularnych cyklach. Do wyboru mamy wiele form relacji na żywo, a sam sposób promocji posiada wiele zalet.

Celem webinarium marketingu jest zainteresowanie odbiorców oryginalną formą na także przyciągnięcie ich do naszej marki poprzez publikowanie jakościowych treści, jakimi bez wątpienia są przekazy na żywo. Ich najmocniejszą stroną jest oryginalność, która sprawia, że możemy skutecznie wybić się i wyróżnić na rynku branżowym.

Jakie transmisje mogę opublikować?

Chcąc wykorzystywać webinarium marketing do promowania naszej marki w sieci mamy bardzo wiele możliwości. Warto dobierać je do możliwości marki czy celów, jakie chcemy osiągnąć. Do form webinarium marketingu możemy zatem zaliczyć:

  • webinaria
  • wideo case study
  • spotkania branżowe
  • spontaniczne relacje live

Przede wszystkim w webinarium marketingu możemy wykorzystywać webinaria. Są to relacje live na żywo, których celem jest przekazanie wiedzy odbiorcom. Mogą mieć one postać cykliczną lub pojedynczego wydarzenia. Najczęściej prowadzą je osoby z autorytetem branżowym, a są one niezwykle popularne wśród użytkowników różnych kategorii tematycznych. Mogą mieć formę wykładu online lub prelekcji oraz opcjonalnie umożliwiać interakcję z odbiorcami. Oznacza to, iż odbiorcy będą mogli w trakcie transmisji na żywo zadawać pytania czy włączać się do dyskusji.

Drugą formą nagrań na żywo jaką możemy publikować w sieci jest wideo case study. Są to materiały live o charakterze poradnikowym, gdzie rozwiązujemy konkretny problem czy przedstawiamy naszym widzom na żywo konkretne rozwiązania.

Webinarium marketing to również bardziej bezpośrednie formy tak jak kilkuosobowe spotkania branżowe, które transmitujemy w sieci lub spontaniczne relacje live na tematy nie do końca związane z daną branżą.

Gdzie publikować transmisje?

Jeśli wiemy już z jakich rodzajów transmisji możemy korzystać, warto również powiedzieć, gdzie możemy je przeprowadzać. Przede wszystkim możemy robić na YouTube, czyli na najlepiej dostosowanej platformie do tego typu działalności. Serwis ten posiada z pewnością najlepsze serwery i warunki techniczne do prowadzenia transmisji, a samą transmisję możemy również udostępniać na naszej stronie internetowej. Kolejnym miejscem, gdzie możemy prowadzić relacje live jest Facebook. Prowadząc webinaria na swoim profilu możemy bardzo prosto przyciągać dużą ilością odbiorców – użytkowników Facebooka, co z kolei jest łatwiejsze niż na YouTube. Prowadząc relację możemy publikować ją również na grupach tematycznych i w ten sposób bardzo prosto zwracać uwagę na naszą markę w dużej ilości osób.

Posiadając swój własny serwis internetowy oraz dużą ilość użytkowników którzy go odwiedzają, możemy transmitować również relacje bezpośrednio na stronie www. Możemy robić to przy pomocy różnorodnych programów, wtyczek i rozwiązań technicznych.

Plusy webinarium marketing

Pierwszy plusem webinarium marketingu przede wszystkim jest oryginalna forma przekazywania treści. Wiele osób już tylko z tego powodu zainteresuje się naszą marką, a dzięki temu będziemy mogli działać dużo skuteczniej, aniżeli publikując tradycyjne teksty czy grafiki.

Bardzo dużym plusem webinarium marketingu jest również elastyczność tej formy promocji w sieci. Możemy prowadzić transmisje bezpłatnie przy wykorzystaniu podstawowych urządzeń elektronicznych takich jak telefon komórkowy czy laptop i docierać do naszych odbiorców na różnych platformach. Webinarium marketing daje również korzyści pod kątem contentowym. Przeprowadzając transmisję, uzyskujemy najczęściej długi materiał wideo, który możemy następnie publikować w wielu miejscach i który przez bardzo długi czas będzie przynosił pasywnie profity w postaci użytkowników, obserwujących czy klientów.

8. Wymiana reklamy barterowo.

Barterowa wymiana reklamowa, nie musi być czymś co zaangażuje Twoje środki, można ją przeprowadzić także w warunkach zbliżonych do darmowych.

Sama wymiana reklamy w marketingu internetowym nie jest z pewnością wykorzystywana najczęściej. Jest to jednak bardzo dobry sposób do darmowego reklamowania się sieci i wykorzystywania swojego potencjału marki jako zapłaty za taką reklamę.

Czym jest barterowy sposób reklamy?

Barterowy sposób reklamy internetowej polega na jej wymianie z inną marką chcącą reklamować się w sieci. Jak sama nazwa wskazuje, reklama tego typu polega na barterze, czyli wymianie bezgotówkowej dóbr – w tym przypadku promocji. W praktyce reklama taka polega na tym że inna marka – nasz partner reklamowy promuję naszą firmę wśród swoich odbiorców i klientów, a my analogicznie robimy to samo w gronie naszych odbiorców.

Reklama tego typu rozliczana jest zatem bez użycia finansów, posiada wiele zalet i spory potencjał. Barterowa reklama internetowa nie jest najpopularniejszym sposobem reklamy w sieci i nie jest również szeroko wykorzystywana przez marki. Jest jednak na tyle znana, iż praktycznie w każdej branży powinniśmy znaleźć odpowiednie marki, które chcą promować się w ten sposób.

Reklamowa współpraca z markami może odbywać się zarówno w obrębie konkretnej branży, jak i różnych kategorii tematycznych. Firmy partnerskie powinno dobierać się jednak w taki sposób, aby klienci obydwu marek mogli wzajemnie korzystać z usług reklamowanych firm. Sama reklama może mieć dowolną formę. Może być to:

  • rozpoczęcie współpracy partnerskiej
  • polecenie marki w e-mail marketingu
  • influencer marketing
  • rabaty zniżkowe oferowane naszym partnerom
  • promowanie marki partnerskiej w naszych aktualnych kampaniach

Partnerów reklamowych możemy wyszukiwać w wielu miejscach. Może to być Internet a także fora tematyczne związane z marketingiem internetowym, fora biznesowe czy profile w mediach społecznościowych o takiej tematyce. Możemy również proponować współpracę tego typu markom które znamy. Ciekawym pomysłem jest również nawiązywanie kontaktów biznesowych z firmami podczas eventów w świecie realnym.

Mówiąc o barterowej reklamie, należy również wspomnieć o odpowiedniej weryfikacji partnerów. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy są oni wiarygodni i czy możemy powierzyć im promowanie naszej marki. Tylko gdy marka partnerska jest jakościowa, reklama wymieniana przyniesie skutek. Nie powinniśmy nigdy ryzykować reklamy poprzez współpracę z marką, która stosuje kontrowersyjne metody promocji lub działa w sposób nieetyczny. Utożsamienie się z taką marką może spowodować wiele negatywnych konsekwencji. Wybierając marki partnerskie, należy również dobierać marki lub formy współpracy w taki sposób, aby wymieniać się reklamą o takiej samej wartości i uzyskiwać wymiennie porównywalne profity. Gdy nasza marka jest większa lub mniejsza od marki partnerskiej możemy zaproponować inne warunki współpracy np. częstotliwość promocji czy jej intensywność, aby każda z marek otrzymywała podobny zestaw korzyści.

Zalety reklamy barterowej

Pierwszą zaletą reklamy barterowej w sieci jest możliwość docierania do bardzo dużej grupy odbiorców. Współpracując odpowiednio z kilkoma markami, możemy stosunkowo prosto dotrzeć do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów, co trudno byłoby wykonać przy pomocy standardowych sposobów reklamy internetowej.

Przede wszystkim reklama barterowa w Internecie jest darmowym sposobem na promocję. Jeśli nie posiadamy środków, a markę z potencjałem możemy właśnie w ten sposób finansować działania promocyjne. Nie przeznaczając zatem żadnych środków na reklamę, będziemy mogli pozyskiwać nowych odbiorców stosunkowo prosto, szybko i bezproblemowo.

Zaletą o której warto również powiedzieć, jest jakość współpracy z partnerami, z którymi będziemy wymieniali się promocją. Współpraca taka z uwagi na barterowy charakter reklamy jest wysokojakościowa. Partner będzie starał się promować naszą markę w odpowiedni sposób i robić to skutecznie, gdyż będzie zależało mu na takim samym efekcie z naszej strony. Planując również długotrwałą współpracę nasz partner reklamowy będzie dbał o wizerunek naszej marki gdyż będziemy częścią jego wizerunku.

9. Prowadzenie bloga firmowego.

Prowadzenie bloga firmowego może być jednym z najlepszych sposobów darmowej reklamy w Internecie. Przeważnie wiele marek i firm nie docenia tego sposobu reklamy w sieci, uważając iż jest archaiczny lub nie daje zbyt dużych możliwości pozyskiwania klientów. W rzeczywistości prowadzenie bloga firmowego może być doskonałą alternatywą dla płatnych sposobów reklamy i pomagać osiągać nam różne cele. Jak zatem prowadzić bloga i na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Jak założyć i prowadzić bloga oraz na co zwrócić uwagę?

Jeśli chcemy reklamować się w sieci za darmo przez prowadzenie bloga, przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby był on integralną oraz wiodącą częścią naszego głównego serwisu marki. W tym celu możemy dodać np. nową zakładkę w naszym serwisie, a także ją wyeksponować.

Blog który zamierzamy prowadzić, powinien być również, a może przede wszystkim pozycjonowany. Choć będzie on częścią głównego serwisu zdecydowanie, warto zwrócić uwagę na jego optymalizację zarówno pod kątem podstrony, na której będzie wydawany jak i jej zawartości. Prowadzenie bloga opiera się również na odpowiednim świadomym planie działania. Jego tworzenie powinniśmy rozpocząć od przeanalizowania, do jakich odbiorców chcemy trafić, a następnie wybrania jego tematyki, formy czy sposobu prowadzenia adekwatnie do celu.

Zdecydowanie najważniejszym elementem prowadzenia bloga są treści, jakie będziemy na nim publikowali. Przede wszystkim powinny być one jakościowe oraz merytoryczne. Wszystkie informacje powinny być również sprawdzone oraz wiarygodne. Dodawane treści muszą być zoptymalizowane pod kątem SEO, user experience czy urządzeń mobilnych. Same treści powinny być interesujące oraz przyciągające uwagę zarówno zewnętrznych odbiorców jak i klientów naszej marki. Warto w tym celu tworzyć treści poradnikowe lub odpowiadające na konkretne pytania tak, aby użytkownik który przeczyta dane treści, odniósł z tego korzyść. Same treści powinny być uniwersalne oraz ponadczasowe, aby jak najdłużej przyciągały do siebie odbiorców

To na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę to regularność publikacji. Kolejne nowe teksty powinny pojawiać się na naszym blogu stosunkowo często oraz w dużej ilości. Dzięki temu nasz blog będzie wysoko pozycjonowany, a użytkownicy będą chętnie zapoznawali się z nowymi treściami. Warto również wybrać konkretne dni tygodnia, w których będą pojawiały się treści lub godziny publikacji. W ten sposób przyzwyczajamy odbiorców, którzy będą zaglądali na nasz blog regularnie.

Prowadząc bloga marki, warto również w artykułach, które będą regularnie publikowane, prezentować konkretne produkty marki oraz promować korzystanie z nich. Na blogu firmowym możemy również otwarcie dyskutować o rozwiązaniach, które posiadamy w ofercie, choć taka prezentacja usługi i produktów nie może być ich otwartą reklamą.

Dlaczego warto promować się poprzez prowadzenie bloga?

Przede wszystkim prowadzenie bloga jest darmowe i nie musimy przeznaczać pieniędzy na taką formę reklamy. Możemy zatem wykorzystywać ten sposób we wszystkich okolicznościach gdy nie posiadamy lub nie chcemy wydawać budżetu na reklamę marki.

Kolejnym powodem dla którego warto prowadzić bloga i reklamować się w ten sposób w sieci jest rosnąca popularność contentu. Treści regularnie zyskują na ważności i są docenione coraz mocniej zarówno przez wyszukiwarkę Google jak i samych użytkowników. Dzięki blogowi możemy zatem stawać się lepiej widoczni w wyszukiwarce Google, a także odpowiadać na panujące trendy.

Prowadząc bloga, możemy nawiązywać jakościowe relacje i przywiązywać odbiorców do naszej marki. Bezpośredni sposób kontaktu jakim jest blog sprawi, że odbiorcy chętnie będą na niego powracali, a także będą mogli spotkać na nim treści kierowane bezpośrednio do nich – w prostym i przyjaznym języku. Prowadzenie bloga pomaga również budować pozytywny i profesjonalny wizerunek marki, która potrafi publikować przydatne treści. Jest to ważne dla odbiorców, którzy darzą zaufaniem marki oferujące również wiele innych profitów poza ciekawą ofertą czy solidnymi produktami.

Oceń ten artykuł:

Komentarze

Napisz komentarz

Required for comment verification