Depozycjonowanie strony internetowej- co to jest?

Depozycjonowanie stron internetowych to jeden z bardziej tajemniczych procesów związanych z obecnością witryny w wyszukiwarce Google. Najczęściej w kontekście SEO mówimy głównie o pozycjonowaniu stron internetowych, czyli podnoszeniu ich rankingów na liście wyników wyszukiwania Google. Depozycjonowanie jest zgoła przeciwnym procesem, który również wykorzystuje się w pewnych sytuacjach. W tym tekście przedstawiam go niezwykle dokładnie oraz opisuje jego najważniejsze aspekty.

  • Czym zatem jest depozycjonowanie?
  • Czy jest to moralne i legalne oraz kiedy się go używa?
  • Jak depozycjonuje się strony internetowe i jak bronić się przed takim działaniem?

Odpowiedzi poniżej.


Czym jest depozycjonowanie stron internetowych?

Depozycjonowanie stron internetowych jest świadomym procesem obniżenia rankingu witryny w wyszukiwarce Google.

Polega na wielu czynnościach, które mają za zadanie cofnąć dostosowanie witryny do wyszukiwarki, a także w efekcie obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Depozycjonowanie jest procesem świadomym, długotrwałym i również nieprzewidywalnym.
Jest odwrotnością pozycjonowania a można wykonywać go zarówno na własnej stronie internetowej jak i wobec innych witryn, których nie jesteśmy właścicielami.

Na rynku usługa depozycjonowania stron internetowych jest dużo rzadziej spotykana niż usługa pozycjonowania witryn.

Zajmują się nią Ci sami specjaliści którzy są odpowiedzialni za pozycjonowanie stron internetowych jednakże tylko Ci, którzy potrafią i chcą to robić.

Czy jest to legalne, moralne i kiedy się używa depozycjonowania

Ddepozycjonowanie stron internetowych jest kontrowersyjnym tematem, gdyż można używać go, wobec witryn zewnętrznych, których nie jesteśmy właścicielami.

Depozycjonowanie strony internetowej przede wszystkim wdraża się w momencie kiedy chcemy z jakichś powodów obniżyć ranking naszej witryny internetowej.
Może być to chęć ustąpienia miejsca innej witrynie lub porozumienie z innymi serwisami internetowymi.

Depozycjonowanie wdraża się również jako obronę przed nieuczciwymi działaniami innych zewnętrznych serwisów, które oczerniają i atakują naszą markę. W takiej sytuacji depozycjonowanie ma na celu obniżenie pozycji takich witryn, aby nie miały tak dużej siły przebicia. Powodem, dla którego wykonuje się depozycjonowanie stron internetowych jest nieuczciwa konkurencja i ataki na inne witryny. W pewnych sytuacjach znacznie prostszym rozwiązaniem jest obniżenie pozycji innych witryn aniżeli pozycjonowanie strony internetowej, która ma być promowana. Dzieje się tak z uwagi np. na dużą konkurencję lub nieuczciwe działania marek działających w Internecie.

Depozycjonowanie witryn jest jednocześnie niezwykle dyskusyjnym rozwiązaniem.


O ile wykonujemy je w stosunku do naszych stron internetowych, nie powinno budzić żadnych wątpliwości moralnych czy prawnych. Nawet wykorzystując je do obrony naszej strony internetowej przed atakami innych marek również nie powinniśmy mówić o dyskusyjności depozycjonowania.

Wątpliwości co do moralności i legalności tego procesu pojawiają się jednak w momencie kiedy wykorzystywane jest ono do atakowania innych marek. W tej sytuacji gdy inne marki poniosą realne straty z tytułu atakowania ich i działań depozycjonujących, możemy powiedzieć, iż jest to moralnie naganne działanie, gdyż jest po prostu nieuczciwą konkurencją. Trudno jednak stwierdzić czy działanie takie jest nielegalne, gdyż jest to dość skomplikowany proces, którego przede wszystkim często nie rozumieją organy ścigania czy wymiar sprawiedliwości. Marki działające w taki sposób i wyrządzający szkody innym markom powinny jednak liczyć się z próbami prawnego rozliczenia takiego działania, a czy będzie to skuteczne, zależy w dużej mierze od konkretnej sytuacji.

Jak depozycjonuje się strony internetowe?

Depozycjonowanie stron internetowych, możemy wykonywać przy pomocy kilku rodzajów działań.

Deoptymalizacja strony internetowej

Pierwszym z nich jest rozoptymalizowanie strony internetowej, której jesteśmy właścicielami i do której mamy dostęp.
W takiej sytuacji wykonuje się po prostu działania odwrotne do działań pozycjonujących spowalniające witrynę, nie dodając nowego contentu na stronę czy usuwając mobilną wersję witryny.
Działania te, mogą mieć różną intensywność i być zarówno subtelne jak i niezwykle zdecydowane.

Sabotaż

Depozycjonowanie stron, do których nie mamy dostępu może objawiać się na różne sposoby. Przede wszystkim może być to próba uzyskania dostępu do witryny oraz jej rozoptymalizowanie np. poprzez sabotaż. Często marki o nieuczciwych zamiarach, mogą oferować wykonanie darmowego audytu SEO lub prace pozycjonujące na bardzo korzystnych warunkach. W rzeczywistości jednak działanie takie będzie szkodliwe dla witryny i trudne do wykrycia. Efektem sabotażu może być spadek rankingu witryny po długim czasie, którego nie będziemy potrafili wytłumaczyć lub skojarzyć z działalnością danej marki czy osoby. Przekazując zatem dostęp do witryny, powinniśmy zweryfikować w dokładny sposób kto będzie się nią zajmował.

Duplikacja treści

Duplikacja contentu to kolejny sposób na ataki mające zakończyć się obniżeniem rankingu atakowanej witryny. Sposób ten polega na publikacji najnowszych materiałów zaatakowanej strony internetowej, na innych witrynach w sieci. Wyszukiwarka Google posiada zaawansowane algorytmy potrafiące odróżnić treści autentyczne od duplikatów. W pewnych przypadkach może określić duplikat na atakowanej stronie.

Raportowanie

Na podobnej zasadzie działa również zgłaszanie i raportowanie atakowanej strony internetowej do Google jako łamiącej zasady. Zgłoszenia takie rozpatrywane są przez pracowników Google, którzy nierzadko, mogą pomylić się, nie znając kontekstu zgłoszeń. W takiej sytuacji wyjaśnienie jej może być niezwykle trudne lub nawet niemożliwe.

Ataki hakerskie

Kolejnym sposobem na pozycjonowanie strony internetowej są ataki hakerskie typu DDoS. Ich zadaniem jest zmniejszenie czasu dostępności witryny w internecie, który również ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej i wysokość pozycji witryny w Google.

DDoS (ang. distributed denial of service, rozproszona odmowa usługi) – atak na system komputerowy lub usługę sieciową w celu uniemożliwienia działania poprzez zajęcie wszystkich wolnych zasobów, przeprowadzany równocześnie z wielu komputerów (np. zombie).

źródło: Wikipedia

Działaniem przypominającym sabotaż jest również dodawanie w dużej ilości linków zewnętrznych do atakowanej witryny internetowej. Linkowanie zewnętrzne jak wiemy, jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, a wyszukiwarka Google posiada liczne algorytmy wykrywające manipulacje linkowaniem. Chcąc zatem zaszkodzić witrynie internetowej, dodaje się duże ilości bezwartościowych linków, które ewidentnie świadczą o takiej manipulacji. Jako właściciele witryn, możemy zrezygnować z takich linków w narzędziach Google, ale wymaga to stałego monitoringu i często w praktyce jest trudne do wykonania.

Tworzenie sztucznej konkurencji

Pomysłowym sposobem depozycjonowania stron internetowych jest również wprowadzenie na rynek w danej kategorii tematycznej pod konkretnymi hasłami silnej konkurencji. Może objawiać się to poprzez wprowadzenie dużej ilości stron, które mają być widoczne pod takimi samymi słowami kluczowymi jak atakowana witryna. Ma to na celu podzielić ruch w danej kategorii tematycznej na wiele witryn równomiernie, gdzie większość witryn będzie własnością nieuczciwej marki. W takiej sytuacji atakowana witryna straci w wysoką pozycję i spory ruch organiczny stając się jedną z wielu podobnych witryn, skąd już tylko jeden krok do wypadnięcia z czołówki danej kategorii tematycznej.

Tworzenie farm linków

W przypadku gdy nasza witryna nie będzie odpowiednio zabezpieczona, wrogie działania mogą skupić się na zaspamowaniu jej przez specjalnie do tego celu tworzone oprogramowanie.
W takim przypadku możemy liczyć się z przyrostem niskojakościowej treści oraz linków obniżających całkowity wskaźnik link juice.

W takim przypadku warto wykorzystać narzędzia, które wykrywają tego typu anomalie jak Google Search Console czy moje autorskie narzędzie do wykrywania farm linków - SEOEagle.io.

Jak się bronić przed depozycjonowaniem strony internetowej?

Gdy dobrze wiemy czym jest i jak działa depozycjonowanie stron internetowych oraz jakie istnieją metody ataków na witrynę, warto również powiedzieć jak możemy bronić się przed takimi atakami oraz im zapobiegać.

Jakościowe usługi pozycjonowania

Przede wszystkim należy wykonywać jakościowe pozycjonowanie strony internetowej. Im silniejsza będzie strona, tym trudniej będzie ją atakować i obniżać jej ranking Google. Należy również zawsze działać zgodnie z obowiązującymi regułami i zasadami, aby nasza strona nie mogła być łatwo ukarana przez Google zarówno poprzez kary automatyczne jak i ręczne.

Bezpieczeństwo danych

Prowadząc stronę internetową, należy również kłaść jak największy nacisk na kwestie bezpieczeństwa danych, dostępu do strony czy jej funkcjonowanie. Należy zatem wybierać najlepszych dostawców usług internetowych, a także dbać o przechowywanie danych, szyfrowanie ich czy zarządzanie nimi. Im wyższy poziom bezpieczeństwa naszej strony internetowej, tym trudniejszy dostęp do niej i tym trudniej będzie wykonać wobec niej depozycjonowanie.

Ciągły monitoring

Aby bronić się przed nieuczciwym działaniem w sieci, powinniśmy również na bieżąco monitorować stan naszej witryny internetowej. Możemy robić to zarówno samodzielnie przy pomocy narzędzi analitycznych czy darmowych audytów automatycznych lub audytów agencyjnych. Tylko bieżące monitorowanie stanu naszej strony internetowej pozwoli wykryć pewne nieprawidłowości czy negatywne zdarzenia, które występują i są trudne do wyjaśnienia. Warto również w takich sytuacjach korzystać z pomocy specjalistów, którzy zapewne dużo dokładniej znają zagadnienie depozycjonowania od nas i są w tym specjalistami.

Dlaczego warto bronić się przed depozycjonowaniem?

Z uwagi na to, iż depozycjonowanie stron internetowych dla wielu osób jest dość egzotycznym tematem, jest ono często marginalizowane.

Warto jednak prowadząc własny serwis internetowy – szczególnie jeśli jest to duży serwis lub kluczowa witryna, przeciwdziałać depozycjonowaniu profilaktycznie i potrafić bronić się gdy ono nastąpi. Jest to bardzo ważne z kilku względów. Przede wszystkim niższa pozycja naszej witryny w wyszukiwarce Google to mniejsza jej widoczność w Internecie i mniejsza ilość klientów, a co za tym idzie niższe zarobki. Gdy nasza strona internetowa zostanie obniżona w rankingu Google, bardzo trudno jest naprawić to i powrócić do pierwotnej wysokiej pozycji. Działania pozycjonujące, mogą wyrządzić również bardzo poważne szkody naszej witrynie internetowej i zniweczyć często mozolne, trudne działania pozycjonujące, które wykonywaliśmy. Są to zatem konkretne straty pieniężne, gdyż budżet jaki przeznaczyliśmy na depozycjonowanie zostaje praktycznie zmarnowany. Samo przeciwdziałanie i profilaktyka przed nieuczciwymi zagraniami konkurencji nie są trudne do wdrożenia, a wymagają od nas jedynie poświęcenia pewnej uwagi.

Oceń ten artykuł:

Komentarze

17 listopada 2021 13:53 - Krystian
A czy Twoja witryna padła kiedyś ofiarą działań depozycjonujących?
16 grudnia 2021 16:10 - Artur
Ciekawa sprawa, chętnie potestuję SEO Eagle. Pozdrawiam, https://arturkosinski.pl

Napisz komentarz

Required for comment verification